Aankomen, natuurtalenten & lat relaties - Reisverslag uit Allemond, Frankrijk van Jildou Es - WaarBenJij.nu Aankomen, natuurtalenten & lat relaties - Reisverslag uit Allemond, Frankrijk van Jildou Es - WaarBenJij.nu

Aankomen, natuurtalenten & lat relaties

Door: Boekensnol

Blijf op de hoogte en volg Jildou

21 December 2011 | Frankrijk, Allemond

Allemont, 19-12-2011

Mijn reis begon met koffer inpakken en vooral veel regelen. De week van 5 -9 december was voor mij heel druk vanwege school en sinterklaas bij het DTD (duikteam drachten). Heb mijn school opdracht gehaald en de dag erna laatste dingen ingepakt. 10 december vertrokken om half 9 uit Drachten richting Schiphol. Aangekomen op Schiphol gingen we richting de kelder. Waarna het wachten was op mij trein richting Paris- nord. De trein stopte in Rotterdam, Antwerpen en Brussel. In de Thalys heb ik mensen ontmoet die me geholpen hebben aan metro kaartje. Daarna zette ik mijn reis voort. Alleen was dit niet erg makkelijk. Paris gare du nord is heel groot (station van aankomst). Heb op een gegeven moment aan een fransman de weg gevraagd. Hij bracht me naar een andere man. Deze man bracht me samen met zijn zoon van gare du nord naar gare de Lyon. De man dacht dat ik Russisch was, heb van alles geprobeerd om hem te zeggen dat ik Nederlands was. Toen ik in het Frans zei dat ik Nederland woonde (Pays bas) dacht de man dat ik zo hete. Hij stelde zichzelf en zijn zoon voor. In gare de Lyon legde hij nog wat uit, waarna ik meneer bedankte en groette.

In gare de Lyon moest ik nog 1,5 uur wachten. Normaal heb ik hekel aan wachten, maar op gare de Lyon keek ik echt mij ogen uit, heb me geen moment verveelt. Op zoek naar de vertrekhal 2 waar mijn trein zou vertrekken. Kwam ik een Fransman tegen. Deze vroeg me wat in het Frans, maar toen hij zal dat ik hem niet snapte praatte hij Engels. Hij zag het wel zetten om samen met mij Parijs te verkennen. Of ik alsjeblieft wilde blijven. Ik zei dat ik niet zou blijven maar bedankte en groette de jongen. Ook hij dacht dat ik uit Rusland kwam maar hij begreep me wel toen ik zei dat ik uit Nederland kwam. Niet lang daarna kwam mijn trein, de TCV, richting Grenoble. Na een lange treinrit kwam ik aan op Grenoble station. Hier werd ik opgehaald door Maarten de eigenaar van La Douce Montagne.

De eerste dag na mijn aankomst had een vrije dag. De rest van de collega’s was de piste op, wat voor mij niet handig was aangezien ik niet kan skiën. Ik heb de hele middag in de tuin zitten lezen. Voelde als lente. De zon scheen het was 18 graden, wat wil een mens nog meer? Om 4 uur ben ik naar het hotel gegaan, waar ik de rest heb ontmoet. Die avond ben ik met Hanno & Susan pizza gaan eten. De rest van de week daalde de tempratuur. Ook het weer werd troosteloos. Het regende bijna de hele week. Een voordeel van regen in het dal is dat er dan sneeuw bovenin de bergen valt. Het dal is 700 hoogtemeters, Grenoble is net als Nederland 200 hoogtemeters & de bergen zijn rond de 1800-3000 hoogtemeters. De hele week hebben zijn we gaan poetsen in het hotel. Menage (NL: winterschoonmaak/grote schoonmaak).

Donderdag 15/12/11 waren we vrij, dat betekend dat je de bergen in kan. Pim & Jorinde gingen niet maar Hanno, Susan & ik wel. Het weer boven was echt slecht veel wind/sneeuwvlagen. Het skiën is daardoor best lastig, want je ziet soms helemaal niks, dus ook niet waar je heen gaat. We zijn begonnen op de lama de oefenpiste. Hanno vertelde me hoe ik moest skiën. Heel rustig ging ik naar beneden. De tweede keer dat ik naar beneden ging was Hanno zo onder de in druk van mijn skiën dat hij niet meer op zichzelf lette. Zo viel die in de sneeuw. Zaterdag hadden we vrij omdat we de hele week hard gewerkt hadden. Nu gingen we met zijn allen skiën Pim, Jorinde, Hanno, Susan, Evalien & ik. Evalien is mijn huisgenote aankomen op vrijdagavond. Vrijdag was er nog geen sneeuw in het dal maar zaterdag lag er 30 cm. Zondag zelfs 50 cm. Zaterdag gingen we aan de ander kant skiën. Mijn tweede keer op ski’s ging beter dan de eerste keer. Verder mag ik het woord natuurtalent niet vergeten te vermelden voor Susan en mezelf. Na 2 dagen kan ik best goed skiën. Susan en ik hebben meerdere lat relaties gehad, bij de lift van les Jeux (groene piste). We hebben hier 45 min. Moeten wachten. We stonden lat aan lat. Ik heb echt een hekel aan wachten maar dit viel me mee. Ik heb geluisterd naar de man naast me en naar andere mensen. Op zulke momenten word bij de sleepliften heel erg voorgedrongen. Daarmee heb ik lekker meegedaan, volgde gewoon de fransman naast me. Susan ben ik vrij snel kwijt geraakt maar ik heb boven op haar gewacht. Ongeveer halverwege lag een klein meisje, ze was uit de lift gevallen. Boven stond een sneeuw scooter van de mannen die de lift repareerden. Ze waren net klaar toen ik stond te wachten dus praatte met de man van de sneeuwscooter. Waar ik vandaan kwam en hoe ik het hier vond. Hij zei o maar als je uit NL komt heb je vast blauwe ogen, laat eens zien. (Ik heb een zwarte helm een skibril met donkere glazen en een sjaal/kraagje waardoor je mijn gezicht bijna niet meer ziet.) inderdaad blauwe ogen. Suus kwam al vrij snel boven, waarna we verder gingen weer van de les jeux.

Nieuwe week ik is begonnen en ik ben samen met Evalien gaan skiën maandag. Na 2,5 dag ben ik overgegaan van groen naar blauw. (Beginners is groen daarna blauw dan rood en zwart is gevorderd.) De eerste blauwe piste le Petit prince vond ik echt leuk om van af te gaan, maar de tweede hirondelles was echt niet leuk. Ondanks dat er 2 meter sneeuw gevallen was daar was de piste beetje ijzig aan het einde. Als we dat geweten hadden, hadden we de lift genomen.

Verder wil ik nog even melden dat fransen niet arrogant zijn, voor de mensen die dit beweren, maar juist aardige mensen voorbeelden hiervan:
1. De man en zoon op het station in Parijs.
2. De bakker uit Allemont die me wil helpen met Frans leren.
3. De vrouw die stopte toen ik naast de weg liep, ze bood me een lift aan. (Jammer dat ik 20 m van mijn huis af was.)

  • 28 December 2011 - 12:29

    Marrit:

    Hee Famke,

    Je hebt er een leuk verhaal van gemaakt! Ik zal het in de gaten houden.
    Heeel veel plezier daar!

    Groetjes,

    Marrit

  • 09 Januari 2012 - 16:21

    Andries, IStage:

    Uiteraard was ik al een beetje op de hoogte door je mail, maar ik zal ook deze site in de gaten houden! Veel plezier tijdens je stage daar, enjoy! PS al ingesneeuwd daar? Er is flink wat naar beneden gevallen vorige week... :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jildou

Actief sinds 09 Dec. 2010
Verslag gelezen: 472
Totaal aantal bezoekers 3860

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2014 - 07 December 2014

Stage Stratford Upon Avon

10 December 2011 - 30 April 2012

La Douce Montagne Allemont

Landen bezocht: